Met ‘De Wetten’ schreef Connie
Palmen een moderne bewerking van het oude verhaal ‘Mariken van Nieumeghen’. In
hoeverre slaagt zij hierin? Is dit boek een aanrader voor wie geïnteresseerd is
in de moderne relevantie van het oude verhaal? Zoek jij net als ik het antwoord
op deze vragen? Lees dan zeker het volgende verslag.
(Palmen, De Wetten, 1991) |
Verduivelde
zeven
Het hoofdpersonage in ‘De Wetten’, Marie Deniet,
is een filosofiestudente die nog volop haar weg in het leven zoekt. De manier
waarop ze die weg probeert te vinden is te vergelijken met Mariken van
Nieumeghen. Heel wat traditionele verhaalelementen komen dan ook in deze
moderne versie aan bod. Zo ontmoet Marie in de loop van zeven jaar zeven
mannen. Op de epilepticus na zijn deze allemaal ouder dan zij. Al deze mannen zijn
specialisten in een bepaald gebied: astrologie,
‘epileptica’, filosofie, religie, fysica, kunst en psychologie. De man kan
hierbij gelijk gesteld worden aan de duivel, Moenen, die Mariken keer op keer
verleidt in het originele verhaal. Daarnaast gaat het hier ook om zeven wetenschappelijke
gebieden, dit kunnen we vergelijken met de zeven vrije kunsten die de Duivel
aan Mariken wil leren (voor de originele tekst: http://www.literatuurgeschiedenis.nl/lg/middeleeuwen/tekst/lgme004.html). (intentionele en realistische elementen)
De vrije kunsten en wetenschap
Verder zijn de zeven middeleeuwse vrije kunsten vervangen door een
aantal belangrijke takken van de hedendaagse wetenschap. Dat het hoofdpersonage
zich laat verleiden tot ‘duivelse’ kennis komt het duidelijkst aan bod bij de
astroloog. De astronomie werd doorheen de middeleeuwen en de nieuwe tijd gezien
als een duivelse wetenschap. Nicolaas Copernicus (1473-1543) was een van de
eersten die bewees dat de zon in het centrum van ons zonnestelsel staat en niet
de aarde, een idee waar de kerk zich met hand en tand tegen verzette (Berings & Blomme, 2014-2015) . Ook vandaag is de
sterrenkunde een bron van onenigheid. De astrologie probeert de toekomst te
voorspellen aan de hand van de beweging van hemellichamen, iets wat astronomen
absoluut onmogelijk achten en een mening die ik, hoewel ik zeker geen astronoom
ben, zeker deel. Dit is dus een duidelijk voorbeeld van hedendaagse ‘duivelse’
kennis waardoor Marie Deniet zich laat verleiden (Wat is het verschil tussen astronomie en astrologie?, 2004) . (intentionele en
realistische argumenten)
Boontje komt om zijn loontje
Ook leert dit boek ons een belangrijke les: wie zichzelf verkoopt voor
kennis zal er zelf aan ten onder gaan. Marie Deniet laat zich dan ook bewust
verleiden in ruil voor hun ideeën en kennis in de hoop dat deze ideeën haar kunnen
helpen zichzelf te begrijpen. In de bewerking van Connie Palmen ‘verkoopt’ het
hoofdpersonage zichzelf om van deze zeven mannen te kunnen leren. Het mooiste voorbeeld
hiervan is de kortstondige relatie die Marie heeft met de gebochelde
ex-priester, Clemens Brandt. Hij is degene die haar verder moet helpen bij het
schrijven van haar kandidaatsscriptie. Op klungelige wijze probeert hij haar te
verleiden en zij gaat hier, willens en wetens, in mee tot ze samen in bed
belanden.
Een ander voorbeeld hiervan is de fysicus. Hier neemt Marie het roer volledig
in eigen handen en verleidt ze deze man zelf tot een buitenechtelijke relatie.
Naarmate het verhaal vordert, wordt duidelijk dat Marie het steeds moeilijker
krijgt. Wanneer ze samen is met de kunstenaar eet ze zelfs niet meer waardoor
ze noodgedwongen bij een psychiater te raad gaat en daar instort. (morele
argumenten)
Lees mij
Ik ben van mening dat ‘De Wetten’ van Connie Palmen een goede herwerking
is van het oorspronkelijke verhaal, Mariken van Nieumeghen. Dit door de vele
verwijzingen naar het originele verhaal en de manier waarop de inhoud van het
originele verhaal op een hedendaagse manier wordt verwerkt. Daarnaast is de les
die het boek ons leert en de manier waarop dit gebeurt heel overtuigend. Zeker een aanrader dus!(Mooij, 2005)
Bibliografie
Berings, G., & Blomme, J.
(2014-2015). Geschiedenis vakstudie 5. Gent: Arteveldehogeschool.
Lievens, E.
(2015-2016). Nederlands vakstudie 1: literatuur 1: literatuurgeschiedenis
van de middeleeuwen tot en met de 15de eeuw. Gent: Arteveldehogeschool.
Mariken van Nieumeghen. (2008). Opgeroepen op
11 2, 2015, van literatuurgeschiedenis.nl: http://www.literatuurgeschiedenis.nl/lg/middeleeuwen/tekst/lgme004.html
Mooij, J.J.A. (2005). IX
De motivering van literaire waardeoordelen. Opgeroepen op november 7,
2015, van dbnl:
http://www.dbnl.org/tekst/mooi002moti01_01/mooi002moti01_01_0001.php
Palmen, C. (1991). De
Wetten. Opgeroepen op 11 2, 2015, van bol.com:
http://www.bol.com/nl/p/de-wetten/1001004002616516/#product_specifications
Palmen, C. (1991). De
Wetten. Amsterdam: Prometheus.
Wat is het verschil
tussen astronomie en astrologie? (2004). Opgeroepen op 11 2, 2015, van
hemel.waarnemen.com: http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Overig/011.html
Je tekst is logische opgebouwd met een duidelijke inleiding, midden en slot. In de inleiding krijgen we een korte samenvatting van het verhaal over Mariken van Nieumeghen. Vervolgens breek je je lange tekst af met actieve en korte tussentitels. Wel kon de hoofdtitel misschien iets leuker verwoord worden, zodat de lezer je waardeoordeel zeker wil verder lezen. Hiernaast verbinden de verbindingswoorden de verschillende alinea's. Je past creatief taalgebruik toe alsook duidelijke verwijzingen die uit het gelezen boek komen. In je slot komen de gegeven argumenten nog eens kort opnieuw ter sprake. Bovendien bevat je blog een uitgaande link naar een andere relevante website alsook een afbeelding van de cover van het boek. Ten slotte vermelde je je bronnen op een correcte wijze.
ReplyDelete